When did JoJo's Bizarre Adventure come out?

JoJo's Bizarre Adventure: Ghid Complet HFTF

17/04/2025

Rating: 4.98 (16722 votes)

Bine ați venit în lumea vibrantă și plină de acțiune a jocului JoJo's Bizarre Adventure: Heritage for the Future (ジョジョの奇妙な冒険 未来への遺産)! Bazat pe populara Parte 3, Stardust Crusaders, a seriei manga și anime, acest joc de lupte dezvoltat de Capcom este o capodoperă atemporală care continuă să captiveze jucătorii la peste două decenii de la lansarea sa inițială. Lansat în arcade-uri în 1999, ca o versiune actualizată a jocului original din 1998 (cunoscut sub numele de JoJo's Venture), Heritage for the Future, sau HFTF pe scurt, a marcat apogeul tehnologiei CPS-3 și a rămas un titlu de referință în genul jocurilor de lupte.

What's the Training Mode menu for JoJo's Bizarre Adventure?
Training mode menu for JoJo's Bizarre Adventure: Heritage for the Future Can't block frame 1 active moves (eg. Kak 236AA, Petshop demon) Can't block fake cross ups (eg. Ice s.236, S.dio S) If there is both a high and a low hitbox it will prioritise the high hitbox with disregard to which hitbox will hit first.

Ceea ce face HFTF atât de special nu este doar fidelitatea sa față de materialul sursă, ci și mecanicile sale de joc inovatoare și profunzimea strategică. Spre deosebire de multe alte jocuri de lupte din epoca sa, HFTF introduce sistemul complex al Stand-urilor, care transformă fundamental modul în care fiecare personaj se joacă, oferind o varietate incredibilă de stiluri de luptă. De la lupte corp la corp intense la tactici bazate pe Stand-uri controlate de la distanță, jocul recompensează atât reflexele rapide, cât și gândirea strategică. În acest ghid detaliat, vom explora totul, de la istoria jocului și controalele sale de bază, până la mecanicile avansate de Stand și, cel mai important, modul de antrenament care îți permite să îți perfecționezi abilitățile până la nivelul de „Requiem”.

Cuprins

O Călătorie în Istorie: Nașterea unui Clasament

JoJo's Bizarre Adventure a văzut lumina zilei în arcade-uri în 1998, sub numele de JoJo's Venture. Acesta a fost un titlu revoluționar pentru placa CPS-3 a Capcom, demonstrând capacitățile grafice și de gameplay ale acesteia. Un an mai târziu, în 1999, a fost lansată versiunea îmbunătățită, Heritage for the Future, care a adăugat personaje noi, a echilibrat gameplay-ul și a rafinat experiența generală. Această ediție a devenit rapid versiunea definitivă și cea mai populară, consolidându-și locul ca unul dintre cele mai influente jocuri de lupte ale vremii.

Popularitatea sa a fost alimentată de o combinație unică de artă vizuală distinctivă, inspirată direct din stilul lui Hirohiko Araki, animații fluide și un sistem de luptă profund. Chiar și astăzi, HFTF este jucat competitiv la nivel mondial, o dovadă a designului său remarcabil și a valorii sale de rejucabilitate.

Controale și Mecanici Fundamentale

Heritage for the Future este un joc de lupte 2D cu patru butoane, o configurație familiară pentru fanii jocurilor de lupte Capcom, dar cu o abordare unică datorită sistemului Stand. Butoanele sunt:

  • A - Atac Ușor (Light Attack)
  • B - Atac Mediu (Medium Attack)
  • C - Atac Greu (Heavy Attack)
  • S - Buton Stand (Stand Button)

Pentru a descrie intrările de comenzi, HFTF utilizează o Notație Numpad (Numpad Notation). Aceasta este o convenție standard în comunitatea jocurilor de lupte, unde direcțiile sunt reprezentate de cifrele de pe tastatura numerică:

CifrăDirecție
7Sus-Stânga
8Sus
9Sus-Dreapta
4Stânga (Înapoi)
5Neutru
6Dreapta (Înainte)
1Jos-Stânga
2Jos
3Jos-Dreapta

De exemplu, o mișcare de tip "sfert de cerc înainte" ar fi notată ca 236 + Buton. Înțelegerea acestei notații este esențială pentru a învăța și a executa mișcările speciale și super-atacurile.

Sistemul Stand: Inima Gameplay-ului HFTF

Mecanica Stand este elementul definitoriu al jocului, influențând profund modul în care fiecare personaj joacă. Apăsarea butonului S (Stand) are efecte diferite în funcție de tipul de Stand al personajului:

  • Stand Activ (Active Stand): Acești Stand-uri pot fi activate/dezactivate (ON/OFF), schimbând întregul set de mișcări și mobilitatea personajului. Când Stand-ul este ON, personajele pot folosi super-atacul Tandem Attack. Majoritatea personajelor din joc intră în această categorie (ex: Jotaro Kujo, DIO).
  • Stand la Distanță (Remote Stand): Personajul își activează și controlează Stand-ul independent de corpul său. Există un singur personaj cu un Stand pur la distanță (ex: Polnareff cu Silver Chariot).
  • Stand Activ + La Distanță (Active+Remote Stand): Unele personaje cu Stand Activ pot intra în modul Stand la Distanță după o anumită intrare (ex: 236+S cu Stand OFF sau 6+AA cu Stand ON).
  • Stand Armă (Weapon Stand): Acești Stand-uri acționează ca arme, îmbunătățind atacurile personajului. Ei pot folosi super-atacul Custom Combo (ex: Hol Horse, Chaka).
  • Stand Pasiv (Passive Stand): Unele personaje nu își pot activa Stand-ul, ci au mișcări speciale legate de butonul S (ex: Mariah, Pet Shop).
  • Fără Stand (None Stand): Există un personaj fără Stand, dar cu o mișcare specială care îl înlocuiește, jucând similar cu un utilizator de Stand Pasiv (ex: N'Doul).

Mecanici de Sistem Universale

Pe lângă sistemul Stand, HFTF are o serie de mecanici universale care adaugă profunzime strategică:

  • Rostogolire (Roll): Apăsarea A+B+C execută o rostogolire, oferind invulnerabilitate la atacuri normale, speciale, super-atacuri și aruncări de comandă. Nu poate fi executată cu Stand-ul ON. Fiecare personaj are o durată diferită pentru rostogolire.
  • Anulare de Gardă (Guard Cancel): 623 + A/B/C în timpul blocării execută o mișcare de inversare pentru a scăpa de presiune. Eficacitatea variază în funcție de personaj.
  • Blocare cu Împingere (Push Block / Advancing Guard): Apăsarea A+B+C în timpul blocării împinge adversarul departe. Reduce semnificativ stun-ul de blocare dacă este făcută rapid.
  • Recuperare Aeriană (Air Recovery): Orice combinație de două butoane de atac (A+B/B+C/A+C + Direcție) după ce ai fost lovit în aer, îți permite să te recuperezi.
  • Recuperare la Sol (Ground Recovery): Orice combinație de două butoane de atac + Direcție când cazi aproape de sol, execută o recuperare invincibilă.
  • Aruncări (Throws): 6C aruncă înainte, 4C aruncă în spate. Tech Hit (apăsarea aruncării în același timp cu adversarul sau un cadru după activare) anulează aruncarea.
  • Atac Tandem (Tandem Attack): 214+S (doar pentru Stand-uri Active/La Distanță) permite înregistrarea unei secvențe de atacuri timp de 80 de cadre, pe care Stand-ul o execută apoi, în timp ce personajul este liber să se miște.
  • Combo Personalizat (Custom Combo): 214+S (doar pentru Stand-uri Armă) permite executarea rapidă a atacurilor normale și speciale, personajul însuși executând combo-ul.

Termeni Suplimentari de Joc

Pentru a înțelege pe deplin HFTF, este util să cunoști câțiva termeni specifici jocurilor de lupte:

  • Negative Edge: Permite executarea mai rapidă a atacurilor speciale prin eliberarea butonului. Jocul înregistrează eliberarea ca o apăsare suplimentară. Utile pentru confirmarea combo-urilor.
  • Wake up: Starea unui personaj după ce a fost doborât și este pe cale să poată acționa din nou.
  • Okizeme (Oki): Atacarea unui adversar atunci când este pe cale să se ridice, adesea cu atacuri "meaty" sau mixup-uri.
  • Atac Meaty: Executarea unui atac devreme pe "okizeme" pentru a obține un avantaj mare de cadre și a forța reacții. În HFTF, un atac meaty executat în primul cadru de "wake up" al inamicului îl forțează să blocheze, prevenind orice "reversal".
  • Footsies: Termen folosit pentru a descrie jocul neutru, unde ambii jucători încearcă să găsească o deschidere în apărarea adversarului.

Sisteme Universale de Stand

Pe lângă tipurile de Stand, există comportamente universale atunci când Stand-ul este activ:

  • Schimbare Atacuri (Stand Activ/Armă): Când Stand-ul este ON, toate atacurile și mișcările speciale/super sunt modificate.
  • Salt Dublu (Stand Activ): Când Stand-ul este ON, poți sări de două ori în aer, oferind mobilitate aeriană sporită. Unele personaje au opțiuni suplimentare (ex: Iggy poate plana).
  • Salt Triplu (Stand Activ+Distanță): Când Stand-ul este în Modul Distanță, poți sări de trei ori, oferind o mobilitate aeriană și mai mare.
  • Stand Crash (Stand Activ/Distanță/Armă): Dacă suferi daune cu Stand-ul ON sau blochezi anumite atacuri, bara Stand-ului se va goli. Când ajunge la zero, intri într-un Stun de Stand Crash de aproximativ 2 secunde și Stand-ul se dezactivează. Bara Stand se regenerează când Stand-ul este OFF.
  • Fără Doborâre Dură (No Hard Knockdown) (Stand Activ/Armă): Dacă Stand-ul este ON, nu poți fi doborât de atacuri de "sweep"; în schimb, ești lansat ușor în aer și înapoi, putând face "air tech" sau recupera aproape instantaneu din "hitstun".
  • Daune Stand la Distanță (Remote Stand Damage): Când un personaj este în modul Stand la Distanță, dacă utilizatorul este lovit, primește daune suplimentare. Dacă primește suficiente daune, Stand-ul se va dezactiva, iar personajul nu va primi "pushback" din lovitură.

Mecanica de Super Metru

Fiecare personaj începe meciul cu 1 metru de super. Metrul poate fi construit în mai multe moduri, până la un maxim de 10 stocuri:

  • Executarea anumitor mișcări normale și speciale.
  • Lovirea adversarului cu o mișcare normală sau specială (unele super-mișcări construiesc, de asemenea, metru).
  • Fiind lovit de adversar.
  • Aruncările (cu excepția lui Rubber Soul) nu construiesc metru.

Modul de Antrenament: Perfecționarea Requiem

Pentru a stăpâni complexitățile din JoJo's Bizarre Adventure: Heritage for the Future, un mod de antrenament robust este esențial. Deși informațiile despre un "Mod de Antrenament Requiem" specific pot fi legate de versiuni modificate sau îmbunătățite ale jocului (cum ar fi cele menționate în "Training Mode Requiem"), conceptul de antrenament avansat este fundamental pentru orice jucător serios. Un astfel de mod oferă instrumentele necesare pentru a diseca mecanicile, a exersa combo-uri și a înțelege cadrele de atac și apărare.

Funcționalitățile avansate menționate, precum "IPS prediction counter" și "Invul frames to the frame data hud", sunt caracteristici extrem de valoroase care transformă modul de antrenament dintr-un simplu loc de exersare în un laborator de analiză. Să detaliem importanța lor:

  • IPS Prediction Counter (Contor de Predicție IPS): Acest contor este vital pentru optimizarea combo-urilor. IPS (Input Per Second) se referă la rata de introducere a comenzilor. Un contor de predicție IPS ar ajuta jucătorii să înțeleagă cât de rapid și precis trebuie să apese butoanele pentru a executa combo-uri optime, în special cele care necesită timpi stricți sau "links" dificile. Este un instrument pentru a atinge consistența maximă și a minimiza erorile de intrare.
  • Invul Frames to the Frame Data HUD (Cadre de Invulnerabilitate în HUD-ul de Date ale Cadrelor): Informațiile despre cadre sunt coloana vertebrală a oricărui joc de lupte competitiv. Adăugarea cadrelor de invulnerabilitate (Invul frames) la HUD (Head-Up Display) în modul de antrenament permite jucătorilor să vadă exact când personajul lor sau al adversarului este invulnerabil la atacuri. Acest lucru este crucial pentru a înțelege "reversals", "wake-up options" și pentru a cronometra perfect atacurile "meaty" sau "safe jumps". Practic, îți oferă o imagine clară a ferestrelor de oportunitate și de risc.
  • Romhack.txt to System Settings: Aceasta sugerează o capacitate de personalizare profundă a mediului de antrenament, posibil prin fișiere de configurare externe. Permite jucătorilor să adapteze modul de antrenament la nevoile lor specifice, activând sau dezactivând anumite funcții, ajustând parametrii sau chiar creând scenarii personalizate.
  • Updated Trial Characters to use the name in the JSON: Această îmbunătățire se referă la modul "Trials" (Provocări), unde personajele folosite în scenariile de provocare sunt acum identificate corect, asigurând o experiență mai coerentă și mai ușor de urmărit pentru jucători.
  • Fixed Command Grabs being too strict in Trials (Oldseph 360): Corectarea dificultății excesive a "command grabs" (aruncări de comandă) în modul "Trials" face ca aceste provocări să fie mai accesibile și mai reprezentative pentru jocul real. O aruncare de tip "360" (o rotație completă a joystick-ului) poate fi dificilă, iar o relaxare a stricturii ajută la învățarea acestor mișcări esențiale.
  • Added a type for meaty command grabs in trials ("type": "meaty cmd"): Această adăugare specifică permite dezvoltatorilor de provocări să creeze scenarii care vizează în mod explicit exersarea "meaty command grabs", o tehnică avansată de "okizeme" care este foarte puternică în HFTF.

Un mod de antrenament ideal în HFTF ar trebui să permită jucătorilor să configureze AI-ul adversarului (blocare, contra-atac, salt), să aibă bare de viață și de metru infinite, să reseteze pozițiile rapid și să înregistreze/redă secvențe de atac. Cu aceste funcționalități avansate, jucătorii pot diseca fiecare aspect al jocului, transformând antrenamentul într-o experiență profund analitică și eficientă. Acesta este terenul de joacă unde se nasc adevărații maeștri ai jocului.

How do I use JoJo training mode Requiem?
Select the "jojo training mode requiem.lua" file and hit run. You'll also get a text box that should display all the commands of the training script. You may need to configure the emulator a bit before it starts working, but it should be simple.

Întrebări Frecvente (FAQ)

Există un mod de antrenament în JoJo's Bizarre Adventure: Heritage for the Future?
Da, există un mod de antrenament. Deși detaliile specifice ale meniului pot varia între versiuni sau mod-uri de joc, conceptul de bază al unui mod de practică este prezent. Versiunile avansate (cum ar fi cele cu funcționalități "Requiem") oferă instrumente detaliate precum contorul IPS și date despre cadre de invulnerabilitate.

Cum pot folosi modul de antrenament avansat pentru a-mi îmbunătăți jocul?
Modul de antrenament avansat este esențial. Utilizează "IPS prediction counter" pentru a perfecționa combo-urile și a te asigura că le execuți cu precizie. Folosește "Invul frames" pentru a înțelege când mișcările tale sau ale adversarului sunt invulnerabile, ajutându-te să cronometrezi "reversals", "meaties" și "safe jumps". Exersează "command grabs" și "meaty command grabs" în secțiunile de "Trials" dedicate, pentru a-ți îmbunătăți "okizeme" și a-ți diversifica opțiunile ofensive.

Care este cea mai importantă mecanică de învățat în HFTF?
Sistemul Stand este, fără îndoială, cea mai importantă mecanică. Înțelegerea tipului de Stand al personajului tău și al adversarului, cum funcționează activarea/dezactivarea Stand-ului, "Stand Crash-ul" și abilitățile unice pe care le oferă (precum "Tandem Attack" sau "Custom Combo") este crucială pentru a stăpâni jocul. Fiecare tip de Stand schimbă radical stilul de joc, iar adaptarea la acestea este cheia succesului.

De ce este HFTF considerat un joc de lupte clasic?
HFTF este un clasic datorită combinației sale unice de stil vizual distinctiv, inspirat direct din manga, animații de înaltă calitate, un sistem de luptă profund și complex, și o fidelitate remarcabilă față de materialul sursă. Mecanicile sale inovatoare, în special sistemul Stand, oferă o profunzime strategică rară, care continuă să atragă jucători competitivi chiar și astăzi.

Ce înseamnă "meaty attack" în contextul HFTF?
Un "meaty attack" este un atac executat într-un "timing" specific, astfel încât să lovească adversarul exact în momentul în care se ridică ("wake up"). În HFTF, un "meaty attack" executat în primul cadru de "wake up" al inamicului este extrem de puternic, deoarece îl forțează pe adversar să blocheze și previne orice "reversal" (contraatac imediat după ridicare). Acest lucru oferă atacatorului un avantaj semnificativ de cadre și control asupra situației.

Dacă vrei să descoperi și alte articole similare cu JoJo's Bizarre Adventure: Ghid Complet HFTF, poți vizita categoria Fitness.

Go up