What are the advantages and disadvantages of a press fit BB?

Ghid Complet: Butuci Pedalieri Threaded vs. Press-Fit

24/04/2025

Rating: 4.06 (1484 votes)

Butucul pedalier, deși adesea trecut cu vederea, este inima oricărei transmisii de bicicletă, o componentă esențială care conectează angrenajul la cadru și permite transferul puterii de la ciclist la roata motrice. În mod ideal, ar trebui să fie nevăzut și inaudibil, contribuind la o experiență de pedalare lină și silențioasă. Din păcate, realitatea este adesea diferită. Cu avansarea tehnologiei în ciclism, butucul pedalier a trecut printr-o evoluție rapidă și, uneori, haotică, rezultând o multitudine de standarde care pot fi o adevărată provocare atunci când vine vorba de înlocuirea sau întreținerea acestuia. De la zgomote enervante precum scârțâitul, la dificultăți în identificarea piesei corecte, butucii pedalieri pot genera frustrări considerabile. Acest ghid detaliat își propune să demistifice lumea butucilor pedalieri, ajutându-te să înțelegi principalele tipuri, cum să le identifici și ce trebuie să știi despre fiecare sistem pentru a te asigura că bicicleta ta funcționează impecabil.

What is a press-fit bottom bracket?
With the advent of carbon fibre and the development of lightweight and stiff race frames, came the advent of the press-fit bottom bracket. Carbon is a wonderful material, but it has its limits, namely, you can’t cut threads into it for a threaded bottom bracket, and bonding aluminium sleeves is troublesome.
Cuprins

Tipuri Principale de Butuci Pedalieri

În esență, există două categorii majore de butuci pedalieri, diferențiate prin modul în care rulmenții sunt fixați în carcasă: cei cu filet și cei cu presare (press-fit). Distincțiile principale se fac în funcție de lățimea carcasei butucului, diametrul carcasei și diametrul axului angrenajului. Fiecare tip vine cu propriile sale avantaje și dezavantaje, influențând performanța, durabilitatea și ușurința de întreținere a bicicletei.

Butuci Pedalieri cu Filet

Butucii pedalieri cu filet sunt probabil cea mai tradițională și, pentru mulți, cea mai fiabilă opțiune. Aceștia presupun ca rulmenții, sau cupele care conțin rulmenții, să fie înșurubați direct în carcasa butucului pedalier a cadrului. Această metodă necesită ca rama să fie fabricată din metal sau, în cazul cadrelor de carbon, să aibă inserții metalice special pregătite cu filet. Simplitatea și fiabilitatea lor au făcut ca multe mărci de biciclete să revină la acest standard, în ciuda ascensiunii sistemelor press-fit.

Standarde Comune cu Filet:

  • BSA (English Threaded): Acesta este, de departe, cel mai răspândit standard filetat utilizat astăzi. Carcasa butucului are o lățime de 68mm pentru bicicletele de șosea și 73mm pentru mountain bike, cu un diametru al carcasei de 34.8mm. Filetarea este inversă pe partea cu transmisia și normală pe partea opusă, pentru a preveni deșurubarea accidentală. Simplitatea sa de instalare și demontare, precum și rezistența la zgomote, îl fac o alegere populară.
  • Italian Threaded: Mai rar întâlnit, acest standard utilizează o carcasă mai lată, de 70mm, și filete de 36mm x 24TPI. Ambele părți au filete normale (se strâng în sens orar), ceea ce poate duce uneori la deșurubarea părții din stânga. Se găsește în special pe cadrele italiene mai vechi sau pe anumite modele moderne de nișă.
  • Standarde Vechi (French, Swiss, Cottered, Square Taper, Splined):
    • French & Swiss Threaded: Acestea sunt standarde metrice, foarte rare astăzi, găsite aproape exclusiv pe biciclete vintage.
    • Cottered & Square Taper: Butucii cottered sunt practic dispăruți. Designul square taper, cu un ax de 17mm cu capete conice, încă se folosește pe biciclete mai ieftine, dar este în mare parte depășit pe bicicletele moderne de performanță.
    • Splined (Octalink, ISIS Drive): Acestea au fost populare pentru o vreme, oferind o interfață mai robustă între ax și brațele angrenajului comparativ cu square taper. Shimano Octalink și ISIS Drive (un standard deschis similar) foloseau axuri cu 8 sau 10 caneluri.
  • Hollowtech II (Shimano): Introdus în 2003, Hollowtech II a revoluționat designul butucului pedalier. Acesta a mutat rulmenții în afara carcasei butucului pedalier, permițând utilizarea unui ax mai mare (24mm diametru) care este gol pe interior. Acest design a adus beneficii semnificative în ceea ce privește rigiditatea și reducerea greutății. Rulmenții exteriori, fiind mai depărtați, contribuie, de asemenea, la o rigiditate torsională superioară. Este compatibil cu carcase de 68mm (șosea) și 73mm (MTB). Popularitatea sa este atât de mare încât multe companii au dezvoltat kituri de conversie pentru a permite montarea altor tipuri de angrenaje (inclusiv cele cu ax de 30mm) pe butuci Hollowtech II.
  • MegaExo (FSA), X-Type (RaceFace) și GXP (SRAM): Aceste sisteme sunt similare cu Hollowtech II, utilizând rulmenți exteriori și axuri de 24mm. GXP, dezvoltat de Truvativ (acum parte din SRAM), a fost o evoluție a ISIS, cu un design specific al rulmentului din stânga pentru o fixare sigură.
  • Campagnolo Ultra-Torque și Power Torque: Campagnolo a venit cu propriile soluții. Ultra-Torque (2006) folosește un ax de 25mm împărțit în două, unite printr-o îmbinare Hirth și un șurub central, cu rulmenții poziționați în exterior. Power Torque (2011) a simplificat conceptul, utilizând un ax dintr-o singură bucată fixat la brațul angrenajului drept, de asemenea cu rulmenți exteriori. Campagnolo oferă rulmenți compatibili cu majoritatea standardelor de butuci pedalieri, atât filetați, cât și press-fit.

Butuci Pedalieri Press-Fit

Odată cu apariția fibrei de carbon și dezvoltarea cadrelor de bicicletă ultra-ușoare și rigide, a apărut și necesitatea butucilor pedalieri press-fit. Carbonul, deși un material minunat, nu poate fi filetat direct, iar inserțiile metalice lipite pot fi problematice. Soluția a fost presarea directă a rulmenților sau a cupelor în carcasă. Această abordare a oferit o mai mare libertate de design, permițând crearea unor carcase de butuc mai late și mai rigide, cu beneficii de greutate. Cu toate acestea, a introdus și o serie de provocări, în special legate de toleranțe și probleme de scârțâit.

Standarde Comune Press-Fit:

  • Cannondale BB30: Introdus în 2000, BB30 a fost pionierul sistemelor press-fit. Rulmenții sunt presați direct într-o carcasă de carbon de 42mm diametru, iar angrenajul utilizează un ax de aluminiu de 30mm diametru. Acest design a permis o rigiditate crescută și o greutate redusă.
  • BB30A (Cannondale): O evoluție a BB30, care folosește o carcasă asimetrică, cu 5mm mai lată pe partea non-drive, pentru a crea o bază mai lată și mai rigidă, menținând în același timp factorul Q și spațiul pentru glezne.
  • PF30 (SRAM): Lansat în 2009, PF30 a fost o soluție pentru problema toleranțelor stricte ale BB30. Carcasa a crescut de la 42mm la 46mm pentru a acomoda cupe de plastic care conțin rulmenții, acestea fiind apoi presate în cadru. Folosește același ax de 30mm ca BB30 și este disponibil pentru lățimi de carcasă de 68mm (șosea) și 73mm (MTB). Deși a simplificat fabricarea cadrelor de carbon, acest design a fost adesea asociat cu probleme de scârțâit, deoarece pot apărea mici mișcări între cupele de plastic și carcasa de carbon.
  • PF30A (Cannondale): O altă evoluție Cannondale, care a mutat de la rulmenți ținuți cu clipsuri la rulmenți presați în cupe de plastic, necesitând o carcasă de 46mm.
  • Shimano BB86 / BB92 / PF41: Shimano a dezvoltat propriul standard press-fit, utilizând cupe de rulmenți de 41mm diametru și o carcasă de butuc pedalier de 86.5mm lățime pentru bicicletele de șosea, și 89.5mm sau 92mm pentru mountain bike. Este proiectat pentru a fi utilizat cu axul standard Shimano de 24mm. Această abordare a evitat trecerea la axuri de 30mm, pe care mulți alți producători le-au adoptat.
  • Trek BB90 / BB95: Trek a dezvoltat acest standard pentru bicicletele sale de șosea și mountain bike. Rulmenții sunt presați direct în cadru, cu o lățime de 90.5mm pe bicicletele de șosea și 95.5mm pe mountain bike, cu un diametru al carcasei de 37mm. Este considerat de mulți unul dintre cele mai problematice sisteme, ducând la adoptarea T47 pe modelele noi de la Trek.
  • BB386 EVO (FSA): Introdus de FSA în 2011, acest standard a fost conceput pentru a îmbunătăți compatibilitatea. Utilizează o carcasă de 86.5mm lățime și un ax de 30mm diametru, la fel de lung ca un sistem cu rulmenți externi. Este un standard deschis și este compatibil cu majoritatea angrenajelor de pe piață, inclusiv cu cele concepute pentru carcase filetate de 68mm, prin utilizarea unor adaptoare.
  • ThreadFit82.5 (Colnago): Colnago a venit cu o soluție în 2015, ThreadFit82.5, care își propune să rezolve problemele press-fit-ului, păstrând avantajele cheie. Folosește cupe din aliaj care se înșurubează în cadru și care conțin rulmenții butucului pedalier. Cupele sunt înlocuibile, eliminând riscul de deteriorare a cadrului. Este compatibil cu angrenaje BB86 și BB386EVO.
  • T47 (Chris King): Dezvoltat de Chris King în 2015, T47 este un design supradimensionat și filetat. Are același diametru al carcasei ca un butuc pedalier PF30 (46mm), dar utilizează cupe filetate, similar cu un butuc BSA tradițional. Este un standard deschis și câștigă popularitate rapid, fiind adoptat de mărci precum Trek pe noile lor biciclete Domane. Combină avantajele rigidității press-fit cu ușurința de întreținere a filetului.
  • Cervelo BBRight: Cervelo a dezvoltat BBRight pentru cadrele sale de șosea, utilizând o carcasă cu 11mm mai lată doar pe partea non-drive, cu rulmenții presați direct în cadru. Rezultă o carcasă de 79mm lățime cu un diametru de 42mm.
  • Specialized OSBB (Oversize Bottom Bracket): Specialized a dezvoltat OSBB în două variante ușor diferite pentru cadre de aliaj și de carbon. Versiunea de carbon folosește o carcasă de 46mm diametru și 61mm lățime. Este similar cu BB30 și PF30, utilizând un ax de 30mm, dar carcasa este mai îngustă pentru a reduce factorul Q. Specialized a început recent să revină la butuci pedalieri filetați pentru majoritatea modelelor, păstrând OSBB doar pentru anumite modele de top.
  • SRAM DUB (Durable Unifying Bottom Bracket): Introdus în 2018, DUB își propune să simplifice alegerea butucului pedalier, fiind compatibil cu majoritatea standardelor actuale de cadre. Utilizează un ax cu un diametru foarte precis de 28.99mm, înlocuind standardele anterioare GXP și BB30 ale SRAM. Se laudă cu o greutate mai mică decât BB30 și o etanșare îmbunătățită pentru o durată de viață mai lungă.

Avantaje și Dezavantaje: Filet vs. Press-Fit

Alegerea între un butuc pedalier filetat și unul press-fit implică un compromis între fiabilitate, ușurință în întreținere și potențialul de performanță. Iată o comparație detaliată:

CaracteristicăButuc Pedalier cu FiletButuc Pedalier Press-Fit
Instalare/DemontareSimplă, necesită unelte specifice, dar accesibile. Risc scăzut de deteriorare a cadrului.Necesită unelte speciale, adesea costisitoare. Risc mai mare de deteriorare a cadrului dacă nu este executată corect.
Zgomote (Scârțâit)Rar, dacă este instalat corect și gresat. Considerat mai silențios.Frecvent, din cauza toleranțelor imperfecte între cupe și cadru, sau a acumulării de murdărie. Principalul motiv de nemulțumire.
Rigiditate/GreutateBună rigiditate, dar limitată de dimensiunea carcasei butucului. Greutate rezonabilă.Potențial mai mare pentru o rigiditate superioară și greutate redusă, datorită carcaselor mai mari și axurilor de 30mm.
CompatibilitateMai simplă, standarde vechi și noi (ex. Hollowtech II, T47) coexistă bine.Foarte fragmentată, multe standarde incompatibile între ele. Necesită adesea kituri de conversie pentru a se potrivi angrenaje de la un standard la altul.
DurabilitateFoarte bună, rulmenții sunt bine protejați și ușor de înlocuit.Poate fi problematică dacă toleranțele nu sunt perfecte. Rulmenții pot fi expuși la contaminare.
Cost de MentenanțăMai mic, datorită ușurinței de service și uneltelor mai accesibile.Mai mare, datorită necesității uneltelor speciale și potențialelor înlocuiri mai frecvente din cauza problemelor de scârțâit.

Instalarea și Demontarea Butucului Pedalier

Procesele de instalare și demontare diferă semnificativ între butucii filetat și cei press-fit, influențând experiența mecanicilor de casă și costurile de service.

Butuci Pedalieri cu Filet:

Instalarea unui butuc pedalier cu filet este relativ simplă. Necesită o cheie specifică pentru butucul pedalier și unsoare pentru filete. Atâta timp cât se urmează instrucțiunile producătorului și se aplică unsoare adecvată, procesul este direct și fără probleme. În cazuri rare, cadrele noi pot necesita "facing" – o operațiune de frezare a suprafețelor carcasei butucului pentru a asigura o așezare perfect plană a rulmenților. Majoritatea cadrelor de calitate sunt deja pregătite din fabrică, dar, în caz contrar, o vizită la un service specializat poate fi necesară. Demontarea este la fel de simplă, cu condiția să fi fost aplicată unsoare la instalare, pentru a preveni griparea filetelor.

Butuci Pedalieri Press-Fit:

Instalarea unui butuc pedalier press-fit necesită o presă de rulmenți specifică, o investiție considerabilă pentru majoritatea mecanicilor amatori. Această unealtă presează rulmenții sau cupele în cadru din ambele părți. În cele mai multe cazuri, dacă toleranțele cadrului și ale cupelor sunt perfecte, procesul este relativ ușor. Însă, îndepărtarea unui butuc press-fit este o altă poveste. Necesită o altă unealtă specifică și multă încredere. Practic, implică utilizarea unui ciocan pentru a scoate rulmenții sau cupele, lovind unealta specială așezată pe interiorul acestora. Gândul de a lovi cu un ciocan o componentă într-un cadru de carbon scump poate fi un moment de maximă tensiune pentru orice ciclist.

What is a press-fit bottom bracket?
With the advent of carbon fibre and the development of lightweight and stiff race frames, came the advent of the press-fit bottom bracket. Carbon is a wonderful material, but it has its limits, namely, you can’t cut threads into it for a threaded bottom bracket, and bonding aluminium sleeves is troublesome.

Probleme Comune cu Butucii Pedalieri Press-Fit

Deși butucii pedalieri press-fit au fost adoptați pe scară largă pentru avantajele lor de rigiditate și greutate, aceștia sunt adesea sursa unor probleme recurente, cea mai comună fiind scârțâitul. Acest zgomot enervant apare de obicei din cauza unor toleranțe imperfecte între carcasa butucului pedalier a cadrului și cupele de plastic sau metalice ale butucului. Chiar și o mică mișcare poate genera un zgomot persistent. Lipsa de gresare la instalare sau acumularea de murdărie și apă pot agrava problema. Fragmentarea standardelor press-fit a complicat și mai mult lucrurile pentru consumatori și mecanici, făcând dificilă identificarea și procurarea pieselor de schimb corecte. Din aceste motive, un număr tot mai mare de producători de biciclete, inclusiv Specialized și Trek, au început să revină la standarde filetate sau la soluții hibride precum T47, care combină avantajele ambelor lumi.

Întrebări Frecvente

De ce scârțâie butucul meu pedalier?

Cel mai adesea, scârțâitul butucului pedalier, în special la sistemele press-fit, este cauzat de toleranțe imperfecte între cupele butucului și carcasa cadrului. Mișcarea minimă dintre aceste componente, lipsa de gresare adecvată la instalare sau pătrunderea murdăriei și a apei pot genera zgomote neplăcute. La butucii filetați, scârțâitul este mai rar și, de obicei, indică o instalare incorectă sau necesitatea de a curăța și gresa filetele.

Pot înlocui un butuc pedalier press-fit cu unul filetat?

Nu direct. Un cadru proiectat pentru press-fit nu are filete. Însă, există soluții de conversie, cum ar fi butucii pedalieri cu filet care se potrivesc în carcase press-fit (de exemplu, un butuc T47 într-o carcasă de PF30 cu diametru similar, dar cu un design filetat). Acestea sunt concepute pentru a rezolva problemele de scârțâit și a oferi o mentenanță mai ușoară.

Care este cel mai bun standard de butuc pedalier?

Nu există un "cel mai bun" standard universal. Alegerea depinde de priorități. Sistemele filetate (precum BSA sau T47) sunt apreciate pentru fiabilitatea, ușurința în instalare/întreținere și rezistența la zgomote. Sistemele press-fit oferă potențial pentru o rigiditate mai mare și o greutate mai mică a cadrului, dar pot veni cu provocări legate de toleranțe și scârțâit. Tendința actuală arată o mișcare către standarde filetate sau hibride, care combină avantajele ambelor sisteme.

Cum identific tipul de butuc pedalier de pe bicicleta mea?

Pentru a identifica tipul de butuc pedalier, va trebui să măsori lățimea carcasei butucului pedalier a cadrului (ex: 68mm, 73mm, 86.5mm etc.), diametrul interior al carcasei (ex: 34.8mm, 41mm, 42mm, 46mm) și diametrul axului angrenajului (ex: 24mm, 30mm, 28.99mm). Informațiile pot fi găsite și în manualul bicicletei sau pe site-ul producătorului. În caz de incertitudine, cel mai bine este să consulți un mecanic de biciclete experimentat.

Lumea butucilor pedalieri este, fără îndoială, complexă, marcată de o evoluție rapidă și o fragmentare a standardelor. De la robustețea dovedită a sistemelor filetate la inovațiile de rigiditate și greutate ale celor press-fit, fiecare tip își are locul său. Înțelegerea acestor diferențe este crucială pentru orice ciclist, fie că dorește să-și întrețină singur bicicleta sau să ia o decizie informată la achiziționarea unei noi biciclete sau a componentelor. Deși sistemele press-fit au dominat piața pentru o perioadă, problemele persistente legate de scârțâit și dificultățile de mentenanță au determinat o reevaluare, iar standarde precum T47 demonstrează că se caută un echilibru între performanță și fiabilitate. Indiferent de alegere, un butuc pedalier bine ales și corect întreținut va asigura o experiență de pedalare lină, eficientă și, cel mai important, silențioasă.

Dacă vrei să descoperi și alte articole similare cu Ghid Complet: Butuci Pedalieri Threaded vs. Press-Fit, poți vizita categoria Ciclism.

Go up